maandag 29 januari 2007

We zijn open

Goed nieuws voor dorstige reizigers: Herberg De Ketel en de Kurk is open! In deze landelijke pleisterplaats ergens in Nederland (met een vleugje Middle Earth) zwaaien Ariane en ik de scepter. Ariane zet je op gezette tijden een lekkere maaltijd voor, ik zal er altijd een betaalbare en goede wijn bij suggereren. Hoewel: het kan ook zijn dat ik kies voor een kopje lekkere darjeeling (thee), een kom koffie of een glas eigengemaakte kweeperencognac. Maar dat lees je dan wel.

Na een voorbereidingstijd die te volgen was op Wijnkronieken, zijn onze deuren definitief geopend. Niet alles is nog spik en span, hier en daar is nog een likje verf nodig en timmervrouw Elisabeth is nog bezig met het uithangbord, maar voor een goed glas bij een goed gesprek en een stevige maaltijd is een ieder vanaf nu van harte welkom.

aragornandanduril.jpg Voor de officiƫle opening hopen we te zijner tijd die eenzame doler Strider te strikken, hoewel zijn taken aan het hof van Gondor daar waarschijnlijk weinig ruimte toe laten. Zodra Aragorn heeft toegezegd, zullen we een grootse opening organiseren. Tot die tijd beginnen we gewoon....

Misschien moet ik de twee waardinnen dan ook maar kort even introduceren. De vriendschap tussen Ariane en mij gaat ver terug.. Hoe onze levens en die van onze echtgenoten met elkaar verweven zijn, ach, voor dat verhaal moet je maar eens een borrel komen drinken. Feit is dat we in al die jaren graag bij elkaar zijn gekomen om samen te koken, te eten en te drinken. Ariane heeft een fantastisch geheugen voor recepten en leest om in slaap te vallen graag een kookboek in bed. Ze is niet bang iets te maken uit de losse pols, terwijl ikzelf altijd een recept met de exacte verhoudingen nodig heb...
Bij haar gerechten zoek ik graag een lekkere wijn uit, en zo is onze herberg geboren. Want zelf ben ik alweer een jaar of tien actief bezig met wijn. Sinds de zomer van 2003 hou ik Wijnkronieken bij, ik lees veel over wijn en ik ben bovendien bezig met een onderzoek naar wijn in vijftiende-eeuws Utrecht. En natuurlijk drink ik graag een goed glas wijn, bij voorkeur met mijn dierbaren.

Ariane en ik werken verder allebei graag met kruiden, groenten en fruit uit eigen tuin of uit de natuur. In de Herberg worden in het seizoen dan ook lekkernijen als zelfgemaakt bramenijs, perenchutney, pruimenjam en kruidenbrood geserveerd. Gisteren hebben we zelfs kruisbessenwijn opgestart! Gelukkig worden we in al die activiteiten gesteund door onze gezinnen: zonder onze mannen geen abrikozenwijn of bramenijs bijvoorbeeld. De fanatiekste bramenplukker is Nico, meesterbierbrouwer Bart is sinds kort aan het wijnmaken geslagen. Kortom: de Herberg heeft naast twee gedreven waardinnen bovendien gewaardeerde adviseurs!

Genoeg gekletst over deze Herberg: vanaf heden is hij open, dus wees welkom! De deur staat altijd open.

Geen opmerkingen: